Bijrobert.nl maakt gebruik van functionele en analytische cookies om u beter van dienst te kunnen zijn, daarnaast willen we graag uw toestemming voor onze marketing cookies waarmee wij u beter en persoonlijkere aanbiedingen kunnen doen op partnersites. Gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies?

Column Pirjo - Van de nood een deugd

Pasgeleden werd ik geïnterviewd voor een vakblad over online business en marketing. Net als veel andere ondernemers hebben we in maart 2020 in reactie op de coronacrisis een webshop ingericht. Wat begon als noodgreep, hebben we in de maanden die volgden verder uitgebreid en verfijnd. Inmiddels bieden we onze vaste klanten hiermee een uitgekiende click & collect-service voor het veilig en snel afhalen van hun webshopbestellingen, en kunnen we een deel van ons assortiment zelfs binnen Nederland kunnen verzenden. We kunnen wel stellen dat de webshop niet meer weg te denken is binnen ons bedrijf.

Wat ons betreft blijft het daar niet bij. We hebben de mokerslag van de eerste lockdown ook aangegrepen om een geschikte partij te zoeken waarmee we een online platform voor thuisbakkers kunnen bouwen. Die partner hebben we in de tweede lockdown gevonden. Samen zijn we bezig om vanuit een goed doordacht plan – wat helaas altijd meer tijd kost dan je eigenlijk graag zou willen – zo’n platform te creëren. Voor ons, binnen de kaders van ons ambachtelijke bedrijf, een nieuwe tak van sport. Maar het uitgangspunt is vertrouwd: vanuit onze kernwaarden van kwaliteit en vakmanschap nemen we mensen straks ook online vol passie mee in ons vak. 

De digitale plannen lagen al langer op de plank, maar de coronacrisis heeft ons gedwongen er met vliegende vaart mee aan de slag te gaan. Vanwege de grote onbekendheid met e-business, voor onze collega’s en onszelf, stelde ik dat steeds maar uit. Maar de relevantie en urgentie zijn groter dan ooit. Persoonlijk denk ik dat het nog best een tijdje duurt voordat we weer terug kunnen naar het ‘oude normaal’. En dat ook als mensen op een gegeven moment geen test meer hoeven te doen voordat ze ergens naartoe kunnen, fenomenen als thuiswerken en digitale kennisoverdracht blijven. Hoe mooi is het dan als je online inspiratie en begeleiding kunt krijgen van ons team?

Ik wil hiermee overigens absoluut niet zeggen dat corona ons nu zoveel goeds heeft gebracht. Op het moment dat ik dit schrijf, medio april, is nog allerminst zeker of we verder kunnen met onze horeca. De schuldenlast na tien maanden sluiting is groot en wat doet de aanblik van die lege ruimte, zonder gasten die zich laten verwennen met lekker eten, nog steeds pijn. Ondertussen proberen we echter kracht te halen uit de kansen die er wél zijn. De digitale weg die we inslaan is er daar zeker één van. Een interessante ontdekkingsreis die ons vraagt om opnieuw te pionieren, want iets dergelijks is er nog niet vanuit een autoriteit als Robèrt met een compleet team van vakkundige collega’s. Ook al weten we nog niet precies wat de uitkomst gaat zijn, heel af en toe geef ik mezelf even de tijd om alvast te wennen aan een nieuwe werkelijkheid voor dit bedrijf waar ik zo van houd.

Oproep: wat wil jíj online zien?
Is er content die jij graag op ons nieuwe platform zou willen vinden? Laat het ons weten! Stuur een mail naar communicatie@bijrobert.nl.

 

Pirjo de Winkel is zakelijk directeur van bij Robèrt. Deze column verschijnt in Meesterlijk magazine 28.