Bijrobert.nl maakt gebruik van functionele en analytische cookies om u beter van dienst te kunnen zijn, daarnaast willen we graag uw toestemming voor onze marketing cookies waarmee wij u beter en persoonlijkere aanbiedingen kunnen doen op partnersites. Gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies?

Blog Pirjo - De toegevoegde waarde van een glimlach

Waar de coronamaatregelen ons voor nieuwe uitdagingen stelden qua hoe we er in de praktijk mee om moesten gaan, zijn we nu in de omgekeerde situatie beland: wanneer kunnen we de maatregelen weer loslaten? In de praktische uitvoering van onze werkzaamheden was het dragen van mondkapjes en het bewaken van de 1,5 meter afstand hier en daar lastig of maakte het ons werk minder plezierig. Heb je je bijvoorbeeld weleens voorgesteld hoe het is om met een mondkapje op een oven te openen van 280 graden? Of denk eens aan de face to face interactie met klanten in onze winkel, met gezichten die voor de helft niet zichtbaar zijn…

Bij het loslaten van de maatregelen staat natuurlijk het belang van een veilige (werk)omgeving voorop. Toch bekruipt mij soms het gevoel dat eigenlijk niemand wéét wat nu echt veiliger is in de huidige situatie. En hoe bepaal je het juiste moment om bijvoorbeeld de mondkapjes te laten voor wat ze zijn? Inmiddels is vrijwel iedereen (>90% van de medewerkers) in ons bedrijf gevaccineerd. De belofte vanuit de overheid was dat de maatregelen niet meer nodig waren zodra de bevolking voldoende gevaccineerd zou zijn. Wat dat betreft scoren we in onze ‘bedrijfssamenleving’ goed. De 1,5 meter afstand wordt vanuit de overheid nog in stand gehouden, maar in de loop der tijd is daar een korrel zout aan toegevoegd; indien je minder dan 15 minuten bij elkaar in de buurt bent, is het niet zo’n punt.

Glimlachen achter de toonbank

Na rijp beraad hebben we als werkgever besloten dat het mogelijk is om zonder mondkapjes veilig te werken in onze bakkerij en patisserie. Door de ruime opzet kunnen we daar voldoende afstand houden. In onze winkel is het een ander verhaal, gezien de beperkte ruimte achter de toonbank. Juist op die plek in ons bedrijf is contact met elkaar en onze gasten belangrijk en is het prettig om een glimlach daadwerkelijk te kunnen zien. Daarom is er besloten dat onze winkelmedewerkers zelftests afnemen, om de veiligheid voor onze medewerkers en gasten te waarborgen.

Het is − denk ik − een van de dingen die we het meest hebben gemist de afgelopen maanden; het non-verbaal blijk geven (en ontvangen) van waardering. Erg fijn dus dat het weer mogelijk is om onze gasten zichtbaar met een vriendelijke lach te benaderen, al is het dan op 1,5 meter afstand. Zo krijgt een glimlach eindelijk weer echt een toegevoegde waarde.

Warme groet,
Pirjo